Existuje zhoda všetkých parlamentných strán na nutnosti pokračovať v konsolidácii verejných financií tak, aby v r. 2013 deficit klesol pod 3% (Slovensko sa k tomu zaviazalo v Národnom programe reforiem a v Programe stability, nedodržanie tohto cieľa by mohlo viesť k sankciám od EK, až vo výške 140 m€ = 0,2% HDP).
Pokiaľ ide o odpoveď na otázku „ako“ tento cieľ dosiahnuť, tu sa už názory výrazne rôznia. Balík opatrení (zvýšenie príjmov v kombinácii so znížením výdavkov) bude musieť byť vo výške od 1,2 mld. € do 1,6 mld. €.
Výška konsolidačného balíka bude závisieť od:
· výšky deficitu, akým sa skončí tento rok (zákon o rozpočte verejnej správy hovorí o 4,6%, v závislosti od ekonomického rastu to môže byť plus/mínus 0,5%)
· výšky skrytých deficitov (mzdy sestričiek, lekárov, zadlžovanie nemocníc)
· miery čerpania euro fondov (cez kofinancovanie eurofondy zvyšujú deficit)
· úspešnosti výberu daní (problémy na FS SR)
Cieľ do r. 2013 pod 3% je možné dosiahnuť aj bez zvyšovania daní a bez rušenia rovnej dane.
Zavedenie daňovej progresivity prinesie na príjmovej strane len 130 m€, čo predstavuje zanedbateľných 10% potrebného konsolidačného úsilia a naopak, bude znamenať značné riziká:
pracovníci v závislej činnosti budú „utekať“ do jednomužných sro-čiek, (utekajú už dnes, preto sme chceli realizovať odvodovú reformu) a tento trend sa týmto opatrením SMERu ešte viac zosilní
PO budú optimalizovať svoje daňové povinnosti cez „vývoz“ zisku do zahraničia (kde majú sídla ich materské spoločnosti), alebo do daňových rajov (18% splateného základného imania právnických osôb v ČR je registrovaných v daňových rajoch), keďže v našich podmienkach sa jedná len o niekoľko desiatok mimoriadne ziskových spoločností, ktoré nemajú problém utiesť
Slovensko stratí svoju významnú komparatívnu výhodu a PZI sa nám môžu začať vyhýbať (rok po zavedení rovnej dane sme vybrali v absolútnom objeme viac daní, ako pred jej zavedením)
Ak Smer zruší rovnú daň (a aj SMER zistí, že to reálne škodí slovenskej ekonomike), jej opätovné zavedenie bude takmer nemožné (Fiškálna zmluva, čl. 11).
Dosiahnutie konsolidačného cieľa bez rušenia rovnej dane a bez zvyšovania priamych daní a bez zvyšovania DPH:
a) komplexná rekonštrukcia výdavkovej strany verejných financií
Výdavky verejnej správy medzi rokmi 2008 a 2009 vzrástli o 12,2%, takmer o 3 mld. €, takže nutná úspora výdavkov v roku 2013 by bola len vo výške necelej polovice medziročného prírastku 2009/2008.
b) v krajnom prípade, ak to nebude postačovať, zvýšenie dane z nehnuteľností + zvýšenie niektorých spotrebných daní + rušenie výnimiek (v prípade dane z nehnuteľností - cenové mapy, nie plošné zvýšenie)
a1) zoštíhlenie a zefektívnenie verejnej správy
mzdové a prevádzkové náklady -10% (400 m€), len na prevádzkových nákladoch SP ušetril Lopatka 20 m€, MH SR 16 m€ a NRSR 2 m€
kapitálové náklady -10%, najmä výstavba ciest, výstavba železníc a ich údržba – obstarávanie za nižšie ceny (100 m€)
zrušenie regionálnej štátnej správy (napr. krajské školské úrady, etc.)
rušenie a spájanie štátnych príspevkových a rozpočtových organizácií, prehodnotiť financovanie vyše 800 príspevkových organizácií
a2) inventúra rozsahu a foriem služieb, poskytovaných obyvateľstvu štátom
(vôbec udržateľnosť európskeho sociálneho modelu sa stáva otáznou)
zrušenie súbehu dôchodkov a príjmov zo závislej činnosti v štátnej správe
prehodnotenie výsluhových dôchodkov pre policajtov a vojakov (samozrejme bez retroaktivity)
rodinné prídavky v závislosti od príjmu rodičov, ak majú rodičia príjem nad maximálny vymeriavací základ pre odovody (3.000 € mesačne, nie nad 800 €), na rodinnú politiku vynakladáme celkom 1 mld. € ročne
maximálna podpora v nezamestnanosti (teraz 1.300 €, v ČR 500 €)
zrušenie dávok v hmotnej núdzi a ich nahradenie minimálnou mzdou za prácu
znížiť hranicu na vyplácanie vianočných dôchodkov (zo 450 € na 250 €)
a3) zmena spôsobu zostavovania návrhu rozpočtu verejných financií
pri stanovovaní rozpočtových priorít doterajšiu premiéru politického princípu nahradiť súťažou o verejné zdroje
reálne uplatňovať 3-ročné programové rozpočtovanie (vrátane „ex post hodnotenia“ splnenia programových cieľov)
a4) zavedenie benchmarkov pre samosprávy a zlučovanie niektorých služieb
poskytovaných samosprávami na samosprávne celky s vyšším počtom obyvateľov
Samosprávy sa podieľajú síce na celkovom deficite verejnej správy len 3% (88 m€), ale zefektívnenie ich činností by znamenalo poskytovanie verejných služieb s nižšími nákladmi a tým aj nižšie finančné transfery zo ŠR
a5) zrušenie štátnej prémie stavebného sporenia, ŠFRB, prehodnotenie
a v maximálnej možnej miere zrušenie štátnych dotácii a subvencií
V noci z 10. na 11. marca umrela nielen rovná daň, ale pre Slovensko umrela aj možnosť budúcich korektúr Ficových daňových blúznení.
Teda ekonómovia SMERu by mali presadzovať šetrenie namiesto zvyšovania daní pre ľudí, veď im sľubovali istoty. Ak sa Smer do svojich sľubovaných opatrení pustí, možno sa o pár rokov ani Slovensko nevyhne prijatiu pomoci z eurovalu.